יום רביעי, 15 באוגוסט 2012

מלחמת פייסבוק בגוגל

שנים (מילולית) שלא כתבתי כאן.. אבל פתאום רוח מוזרה של שינוי בתנאים של פייסבוק החליטה להביא אותי לחזור לבלוג ולהביא בפניכם את החדשות הבאות.. פייסבוק יצאה במדיניות חדשה ומוזרה (אפשר לציין) כנגד גוגל - אפשר לקרוא לזה טמטום, כי מניסיון של מעל 4 שנים בקידום אתרים ועבודה הרמונית איכותית עם ענקית מנועי החיפוש - גוגל.. .פתאום גיליתי כי פייסבוק נוקטת ב"סנקציות" נגד השימוש במוצרים ובשירות החינמי שגוגל מאפשרת למשתמשיה (על זה עוד נפרט ונדבר במהלך כתבות הבלוג הזה).. למה? לא ברור.. אולי מלחמות אגו, אולי מלחמות מסיבות אחרות.. או כמו שנאמר, במאמר סגור, לכאורה כמובן, רצון של צוקרברג ועמיתיו להכנס ראש בראש עם גוגל לזירת איסוף התוכן..

אבל ההבדל ניכר, בעוד גוגל משתמשת במידע שנאגר משימוש משתמשיה בעיקר לאופטימיזיית מוצריה ואינדוקס יותר נכון של חווית המשתמש והאתרים ברשת הגלובלית והמקומית, כולל הפרסום הממומן שמוצג (פרסום אפקטיבי וייעודי). פייסבוק דוחקת את המשתמש או מכריו לחשיפת המידע אודותיהם לשימוש פרסומי בעיקר (אם לא רק) גם לצדדים שלישיים בעוד שהיא פוגעת במפרסמים (גם המשתמשים בשירות הפרסום הממומן שלהם בתוך הרשת החברתית וגם לאלו שמריצים דפי חברה באופן פעיל)

לאחרונה פורסם כי מפרסמים רבים המשתמשים בשירות הפרסום המקוון של הרשת החברתית גילו כי 80% מהקליקים המפורסמים בתוצאות האנליטיקס של הקמפיין שלהם הם בעצם 'בוטים' (רובוטים וירטואלים ולא קליקים שנוצרו על ידי גורם אנושי)  לקריאה נוספת בנושא: כתבה מאתר ניוזגיק: הפרסום בפייסבוק תחת ביקורת
ככל הידוע לי, העבר הפרסומי של גוגל לא מכיל טענות כבדות כאלו.  צעד כזה (עדיין בחקירה), אם הוא נכון הוא בעייתי בעולם וירטואלי שצועד בצעדי ענק לקראת יצירת קוד אתי לשימוש ומניעת נזק למשתמשים.
אחרי סערה זו, מפרסמים רבים עזבו את הפרסום המקוון ברשת החברתית פייסבוק, וחלקם גם את הרשת החברתית בכלל והיגרו את מכולתם לאלטרנטיבות שפויות - גוגל פלוס (שרות אחר של גוגל) רק נהנה מההתנהגות הסוררת והבריונית של צוקרברג וחבריו.

מה עכשיו? הבוקר גיליתי, לאחר שיחת מעמיקה עם שותפה בתחום (מקדמת אתרים בעצמה) שבעת שעידכנה את הדף "ברנד" של חברה חדשה מרעננת באזורנו  Vilis IL, היא נחשפה ל"פגע" חדש.. פייסבוק חוסמת את השירות קיצור הלינקים, הידוע לכולנו לטובה, פרי יוצרם של חברת גוגל: goo.gl (תמונת מסך מצורפת) בטוענה כי מדובר ב"ספאם" או דבר מזיק אחר.


אך, חברתי לא נשברה, לאחר ההלם הראשוני, ובעצת עמיתיה ניסתה שירותים אחרים כמו tinyurl.com  או לשים את הלינק (המאוד ארוך) לבדו.. וההודעה הזדונית שחסמה אותה מלקשר לינק דרך שירות קיצור הלינקים של גוגל - לא הופיעה במקרים האחרים. לא רק זה.. אלא שמקישור מקוצר http://tinyurl.com/xxxxx הוא נהפך ל"מאובטח" בחסות פייסבוק, והשתנה בפוסט ל: https://tinyurl.com/xxxx

אז כרגע המחשבה היא שפייסבוק כנראה שוקדת על פיתוח או קניית שירות קיצור לינקים (השירות הנפלא והאסתטי למקדם האתרים שמאפשר ניראות טובה יותר וחוסר סרבול בפרסום פוסטים באינטרנט וברשתות החברתיות) ואם זאת הכוונה, אז מאברוק להם.. אבל תחרות אף פעם לא הייתה מילה גסה, בעיקר לא באינטרנט.. ואין סיבה שיחסמו שירות אחד (שידוע כ"לא זדוני") בעוד שיאפשרו פעילות של שירות אחר במקום.

מחשבה שנייה, פייסבוק יוצאת 'ראש בראש' כנגד גוגל.. למביני עניין ובעיקר לאנשים שניחנו עם ראיית SEO אפשר לומר כי הקרב אבוד מראש.. פייסבוק נוקטת שיטות פעולה של דור האינטרנט הראשון, הם נוקטים במונופוליות (לדוגמא אחרת אך רלונטית: המקרה הנורא שקרה עם אינסטגרם) ובבריוניות.. גוגל, בשלהם.. כרגיל, ללא מפריע מתקדמים עם האבולוציה האורגנית של האינטרנט. הערת שוליים קטנטנה: אם זה לא הצליח למאסטר המונופול, ביל גייטס להכחיד את גוגל, למה לעזאזל מארק צוקרברג חושב שזה יצליח לו?!

היתרון היחסי של גוגל (אחד מהם) הוא שהם תמיד צעדו יד ביד עם אנשי קידום האתרים (מי שאומר אחרת פשוט לא קידם אתרים בצורה "נקייה") נכון, העדכונים שלהם מטילים צל גדול ואימה על רוב אנשי התחום של קידום אתרים, אך בסופו של דבר, לא ניתן לחלוק על העובדה הנפלאה - כשגוגל אוהב את אתרכם - הוא יקדם אתכם כלפי מעלה.
העדכונים האחרונים של גוגל מתייחסים לאיכות התוכן ושמים דגש על ייצרני התוכן האיכותיים. המטרה היא לסנן אתרים ש"מעתיקים" תוכן או שפוגעים באיכות חווית המשתמש התר אחרי מידע ומקורות ידע חדשים.
פייסבוק, בתור רשת חברתית בזירה העולמית של קידום אתרים, היא לא יותר מערוץ קידום נוסף (אחלה ערוץ, אבל רק ערוץ) ולעומת פייסבוק, גוגל מעולם לא "חסמה" תוצאות חיפוש או פרסום דרך הרשת החברתית לעומת השנייה.

לסיכום: הגיע הזמן לכל הספקנים לפתוח גם דף חברה בגוגל פלוס
לא רק שפייסבוק התחילה "להעלים" את עדכון סטטוטים של דפים מהפיד של היוזר (למרות שלחץ "לייק" על דף המוצר) <--- הפתרון לזה הוא פשוט תהפכו פוסטים חשובים לhighlight בטייםליין של דף החברה.
פייסבוק לאחרונה נוקטת יד נוקשה עם המפרסמים (גם בפרסום הממומן וגם בדפי התוכן השיווקי) וגוגל מאז ומתמיד אפשרה דרכי פעולה לאלו המפרסמים תוכן שיווקי (כל עוד הוא נעשה בבהירות ובכנות למשתמש) - קשה לי לחזות את עתיד פייסבוק, אבל לאחר התבוננות בצעדייהם האחרונים לא ברור אם הצלחתם תמשיך כשהייתה. בתור צפוה מהצד, קשה לי להבין את המדיניות החדשה שלהם, ועוד יותר קשה לי להבין את האנטוגיניזם שהם יוצרים כלפי מפרסמים ומפיצי תוכן אחרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה